فن برج خنک کننده یا فن برج خنک کن (cooling tower fan) برای ایجاد جریان هوا با دبی و فشار استاتیکی مشخص در کولینگ تاور به کار گرفته میشود.پروانه برج خنک کننده یکی از مهمترین و اصلیترین اجزاء در برجهای خنک کن بوده که عملکرد دستگاه به شدت به آن وابسته است.
فن کولینگ تاور باید سبک بوده تا نیروی گشتاور محرکه کمتری برای به دوران درآوردن آن لازم باشد. همچنین باید دارای مقاومت مناسبی را در برابر تنش و خستگی داشته باشد. به همین منظور فن کولینگ تاور به صورت متداول از جنس استیل، آلومینیوم، فایبرگلاس و یا انواع پلاستک ساخته میشود.
ویژگیهای فن برج خنک کننده
فن برج خنک کننده یا پروانه برج خنک کننده قطعهای اصلی در کولینگ تاور است که وظیفه آن به حرکت درآوردن هوا و ایجاد تبادل حرارت بوسیله عبور هوا از روی پکینگها میباشد.
انواع فن کولینگ تاور
فن ها معمولاً در دو نوع محوری و سانتریفیوژ در برج خنک کننده مورد استفاده قرار میگیرند که نوع سانتریفیوژ فشار استاتیکی بالاتر و نوع محوری دبی بالاتری تأمین میکنند.
تعمیر و نگهداری فن برج خنک کننده
تعمیر و نگهداری فن میتواند بعلت مشکلات دسترسی دشوار باشد. در زمانی که برج خنک کن کار میکند، گیربکس را نمیتوان دید یا لمس کرد. بنابراین با تنظیم یک شتاب سنج از راه دور بر روی گیربکس، مانیتورینگ معمولی انجام میشود.
از آنجا که کولینگ تاور در واحدهای ساختمانی در تابستان مورد بهره برداری قرار میگیرد، میتوان با اعمال سرویسهای دورهای منظم در فصل زمستان، انتظار عملکرد منظم و مناسبی را در طول فصل تابستان داشت.
قوانین حاکم بر فن برج خنک کننده
روابط زیر برای کلیه فنها صادق میباشد.
- مقدار دبی هوا با سرعت دوران فن تغییر میکند
- مقدار دبی هوا با زاویه بلیدها نسبت به صفحه افقی تغییر میکند
- مقدار فشار استاتیک با مربع نسبت ظرفیت تغییر میکند
- توان فن با مکعب نسبت ظرفیت تغییر میکند
- در دبی ثابت، مقدار توان و فشار استاتیک فن با چگالی هوا تغییر میکند.
عمکلرد دمایی برج خنک کننده
تعیین عمکلرد دما در برج خنک کننده، به مقدار نرخ جریان جرمی هوایی که از میان پکینگها عبور میکند بستگی دارد. البته این هوا بوسیله فن برج خنک کننده به جریان میافتد. مقدار دبی حجمی هوا را با Q نشان میدهند.
محاسبه عملکرد فن کولینگ تاور
مقادیر مورد نیاز در محاسبه عملکرد فن در برج خنک کننده به شرح ذیل میباشند.
- Q = مقدار دبی هوا – cfm
- A = سطح مقطع – sq ft
- V = سرعت متوسط – ft per sec
- g = شتاب جاذبه زمین – ft per sec per sec
- D = چگالی آب درگیج سیال – lb per cu ft
- d = چگالی هوا – lb per cu ft
- hs = افت فشار استاتیک در سیستم – inches of water
- hv = فشار سرعت – inches of water
- ht = اختلاف فشار کل – inches of water
- vr = توان بازیابی سرعت در فن استک – percent