پکینگ برج خنک کننده

با توجه به این که اصول طراحی برج خنک کننده بر پایه ی سطح تماس بین آب و هوا می باشد بنابراین سطوحی که آب را به لحاظ انتقال حرارت در تماس با هوا قرار می دهند حائز اهمیت می باشد . انتخاب جنس و نوع پکینگ مدیا یک فرآیند راحت نیست زیرا که این انتخاب به دلایلی فراوانی از حساسیت بالایی برخوردار است و این به این خاطر بوده که از کار افتادن این بخش , به معنی از دست دادن کارایی کل سیستم می باشد . انتخاب جنس و نوع پکینگ و حتی گام پکینگ و ابعاد پکینگ یکی از وظایف طراحان کولینگ تاور می باشد . این انتخاب به پارامترهای متفاوتی می باشد که به طور مختصر دلایل مهم آن به شرح زیر می باشد:

1. دمای آب گرم ورودی به برج خنک کننده ) زیرا که هر یک از انواع پکینگ ها قابلیت تحمل دمایی متفاوتی دارند (

2. راندمان حرارتی

3. اسیدی یا بازی بودن آب و یا هر سیال دیگر

  1. سختی آب در گردش

بنابراین با توجه به مشخصات محیط مورد استفاده و آنالیز سیال در گردش و همچنین رنج دمایی این سیال می توان با در نظر گرفتن بالاترین راندمان حرارتی . بالاترین عمر مفید و بالاترین سطح ویژه نوع و جنس پکینگ مورد استفاده طراحی گردد.

انواع پکینگ ها :

الف( فیلمی یا آبشاری  film)

ب( اسپلش )

splash خود شامل چند مدل مختلف از قبیل : رندوم اسپلش و اسپلش بلوکی ومی باشد.

 

پکینگ های آبشاری :

پکینگ های آبشاری به لحاظ جنس خود به دو دسته تقسیم می شوند:

1 PVC

 2 – PP

پکینگ های PVC در مقایسه با مدل PP یک سری مزیت ها و یک سری نواقص دارند از جمله برتری های این نوع پکینگ ها نسبت به مدل PP در بالاتر بودن سطح ویژه آن است. ) به سطح موثر صفحات یا ورق های انتقال حرارت در واحد حجم سطح ویژه می گویند ( حال با توجه به گام پکینگ های PVC , از رنج 12 میل تا 19 میل , سطح ویژه ی ای ن پکینگ ها از 70 تا 300 متر مربع بر متر مکعب متغیر است . )گام پکینگ حد فاصل بین صفحات داخل پکینگ می باشد (

بنابراین هرچه گام پکینگ کمتر باشد سطح ویژه انتقال حرارت بیشتر می شود و تعداد صفحات انتقال حرارت بیشتری درحجم معین می توان جمع اوری کرد ولی این گام به لحاظ انسداد در بین صفحات از یک حد معینی نباید پایین تر شود زیرا که بعد از مدتی صفحات انتقال حرارت مسدود می شود و برج کارایی لازم رو نخواهد داشت . این در حالی است که در بیشتر پروژه ها محدودیت فضای کولینگ تاور یک عامل اساسی در طراحی است بنابراین طراحان با در نظر گرفتن دیگر پارامتر ها به دنبال اجرای پکینگ ها با سطح ویژه بیشتری هستند .

پکینگ های اسپلش ( PP)

پکینگ های اسپلش با عملکردی مشااابه پکینگ های فیلم ) آبشاری ( می باشد و آب از بالا بر روی پکینگ ها ریزش می کند و به صورت رندوم با سطح مقاطع کم در تماس با هوا قرار می گیرد . این پکینگ ها از جنس pp )پلی پروپیلن( در دو تیپ ا سپلش و رندوم اسپلش به کار می روند که هر دوتیپ قابلیت اسید شویی و تحمل دماهای بالغ بر 120 درجه را دارند و معمولا برای آب های با سختی بالا و یا زمانی که رنج دمای ورودی به کولینگ تاور بالاتر از 80 می باشد از این نوع پکینگ ها استفاده می شود.مدل پکینگ های اسپلش به صورت بلوکی در ابعاد مختلف تولید می شود و مدل های رندوم اسپلش با پکینگ های پال رینگ به شکل استوانه ای بوده که قطر استوانه از 2 / 1 تا 3 اینج متغیر می باشد و سطح ویژه این نوع پکینگ مدیا از 70 تا 170 متغیر می باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا